اهداف و برنامه هاي واحد سلامت نوجوانان و مدارس :
- برنامه واكسيناسيون دانش آموزان پايه اول دبستان و پايه اول متوسطه دوم
واكسيناسيون دانش آموزان پايه اول دبستان شامل واكسنهاي يادآور دوم ثلاث (ديفتري، كزاز و سياه سرفه) و فلج اطفال و براي دانش آموزان پايه اول متوسطه دوم شامل واكسن توأم (ديفتري و كزاز) مي باشد. كه در پايه دهم تلقيح ميگردد
- برنامه معاينات دانش آموزان پايه اول ابتدائي ، چهارم ، هفتم و دهم
انجام معاينات دانش آموزان در دو سطح پزشك و غير پزشك شامل بينائي و شنوائي سنجي اندازه گيري قد و وزن معاينات دهان و دندان و ساير معاينات كه هر ساله انجام ميگردد
- برنامه ارتقاء ترويج مدارس مروج سلامت:
رسالت مدارس مروج سلامت:
مديريت سلامت محور در زمينه ارايه خدمت به نوجوانان و جوانان در راستاي ارتقاي كيفيت زندگي اين گروه سني با تاكيد بر اقدامات پيشگيرانه منطبق با فرهنگ جامعه و متناسب با جنسيت مورد نظر و مشاركت همهجانبه ايشان. وظيفه اصلي ما ارايه استانداردهاييست كه در تعامل با همه نهادهاي متولي اين گروه به دست ميآيد وبراي هماهنگسازي خدمات قابل ارايه در نظام سلامت براي اين گروه مخاطب به طور مستمر پايش خواهد شد.
تعريف
HPS به منزله يك نظام براي ارتقاي سلامت است كه با مشاركت فعالانه اولياء، مربيان و دانشآموزان و با رويكرد توانمند سازي دانشآموزان در زمينه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتي (Selfcare) و آموزش همسانان و همسالان، منجر به افزايش ظرفيتها و توانمندسازي مردم در مورد سالم زندگي كردن، سالم كاركردن و آموزش با كيفيت خواهد شد.
فوايد مدرسه مروج سلامت
پيام روشن مدرسه مروج سلامت اين است كه:
اعتماد به نفس، عزت نفس، ارتباطات و مهارت هاي ارتباطي براي رفاه و سلامت رواني حياتي هستند.
تشويق دانش آموزان به ورود در تصميم گيري ها بسيار مهم است.
يادگيري و تجارب در مدرسه دانش آموزان را براي رسيدن به سلامت كامل كمك مي كند.
به احتمال زياد رفتارهاي بهداشتي و ارزش هاي كسب شده در دوران كودكي و نو جواني در طول زندگي ادامه پيدا مي كند
هدف كلي :
ترويج و استقرار مفاهيم ارتقاي سلامت در بين دانشآموزان مدارس كشور از طريق استقرار نظام مدارس مروج سلامت
اهداف اختصاصي :
توانمند سازي دانشآموزان، پرسنل، اولياء و مربيان در زمينه مفاهيم ارتقاي سلامت نوجوانان و جوانان و ساختار مدارس مروج سلامت
ارائه خدمات سلامت در يك مجموعه ادغام يافته وارتقاي شاخصهاي آن در سطح كليه مدارس كشور
گرد آوري و استفاده از حداقل دادهها براي جمعآوري شاخصها و اطلاعات به منظور پايش، برنامهريزي، ارزشيابي ورتبه بندي مدارس مروج سلامت در سطوح ملي و منطقهاي
بهبود وضعيت بيماريابي و درمان دانشآموزان مبتلا به اختلالات و مشكلات سلامتي
بهبود الگوهاي تغذيه اي دانشآموزان
پيشگيري از رفتارهاي مخاطرهآميز سلامت در دانشآموزان
بهبود شرايط فيزيكي و بهداشت محيط درمدارس
افزايش مشاركت دانشآموزان، كاركنان، اولياء و مربيان در زمينه ارتقاي سلامت نوجوانان و جوانان و جامعه در قالب شكلگيري برنامه داوطلبان سلامت
دستيابي به بهترين مدل و مكانيسمها براي ايجاد شبكههاي ملي ومنطقهاي در كشورهاي مديترانه شرقي براساس شواهد و بهرهگيري از تمامي نظريهها
مرور و تبادل اطلاعات حاصل از تجارب و موفقيتهاي بدست آمده در زمينه مدارس مروج سلامت در سطوح استاني، ملي و منطقهاي
- مراقبتهاي بهداشتي دانش آموزان از نظر پديكلوزيس
آلودگي به شپش سر انسان از آلودگي هاي جدي شايع و يكي از مشكلات بهداشتي جوامع انساني در كشورهاي مختلف است. بيماري در هر دو جنس)دختر و پسر( ديد ه مي شود. امابه طور شايع تر در دخترها مشاهده شده است. اگرچه شيوع، ردةسني خاصي ندارد، اما كودكان دبستاني آسيب پذيرترين گروه سني هستند و از شدت آلودگي بالايي برخوردارند و تماس نزديك و طولاني مدت آنها با هم شايع ترين و اصلي ترين راه انتقال است. به اين ترتيب، و براساس بررسي هاي مختلف آلودگي به شپش در ايران، درمدرسه ها، به ويژه در مدرسه هاي ابتدايي دخترانه ميزان آلودگي به شپش سرانسان درحد قابل توجهي بالا بود ه است. بنابراين، آگاهي مربيان مدرسه از علائم ونشانه هاي اين بيماري درجهت كنترل بيماري گامي مثبت محسو ب مي شود.
بالابردن سطح آگاهي سطوح مختلف جامعه، به ويژه آموزگاران، بهبود رفتارهاي بهداشت فردي، تشخيص و درمان مبتلايان، به خصوص در مدرسه، از را ههاي مهم مبارزه با آلودگي شپش بوده و هماهنگي و همكاري گستردة بخش بهداشت با سايربخش هاي توسعه از اقدا مهاي اساسي مبارزه با آلودگي به شپش است
- برنامه آموزش سلامت به سه گروه هدف دانش آموزان، معلمين و كاركنان
يكي از شاخص هاي مهم مداخلات سلامت در محيط هاي آموزشي مي باشد و از آنجايي كه مدارس تاثير بسيار زيادي در رشد و تكامل كودكان دارند و بسياري از رفتارهاي خطر آفرين نيز در سنين مدرسه شكل مي گيرد. بسياري از متخصصين علوم رفتاري توصيه مي نمايند بر اساس ديدگاه " تربيت از سنين كودكي" (Early child development) آموزش را بايد از سنين پيش از مدرسه و مدرسه آغاز كرد. اين مقوله در راستاي كاهش بار بيماري ها در سنين ميانسالي و سالمندي از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين راستا يكي از مهمترين برنامه هاي واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ارتقا سطح كيفي سلامت گروه هدف از طريق آموزش به دانش آموزان، اوليا و كاركنان مدارس در مورد مسائل مختلف بهداشت و سلامت و مهارتهاي زندگي مي باشد.
- برنامه اجراي تمرينات كششي در كلاس
اجراي برنامه تمرينات كششي در مدارس مروج ابتدائي پايه هاي چهارم پنجم و ششم
- انجام مراقبتهاي نوجوانان بازمانده از تحصيل
-
شناسائي و انجام مراقبتهاي بهداشتي جهت اين گروه سني
- اقدام و همكاري در برنامه هاي خود مراقبتي و سفيران سلامت دانش آموزي
- واحد سلامت نوجوانان ومدارس ضمن همكاري با واحد آموزش و ارتقاء سلامت در خصوص انجام برنامه هاي سفيران سلامت دانش آموزي در مدارس اقدام مي نمايد
...